دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز

مرکز بهداشت غرب شهرستان کرج

emam
جهش تولید با مشارکت مردم
18 شهریور 1404 سایت قدیم English
bg

معرفی

مسئول حراست مرکز بهداشت غرب شهرستان کرج: آقای جواد مطهری کیا- ایمیل اداری: j.motahharikia.abz.ums.ac.ir

شماره تلفن مستقیم دفتر حراست: 02636179102

 

حراست :

 مقام معظم رهبری: امروز اولویت اصلی کشور مقابله با جنگ نرم دشمن که هدف آن ایجاد تردید ، اختلاف و بدبینی میان آحاد مردم است و مهم ترین راه های مقابله با این تهاجم حفظ و تقویت بصیرت ، روحیه بسیجی ، امید کامل به آینده و مراقبت جدی در تشخیص ها است .

· به نظر شما حراست چگونه جائی است چه اهدافی را دنبال می کند ؟

· آیا می دانید حراست در چه مواردی می تواند یاری رسان شما باشد ؟

· آیا می دانید شما در چه مواردی می توانید حراست را یاری نمائید ؟

· آیا می دانید در چه مواقعی باید به حراست مراجعه و چگونه مسائل و مشکلات خود را مطرح نمائید ؟

 

حراست در لغت به معنی صیانت، پاسداری و مراقبت کردن می باشد، و از لحاظ اداری نهادی است،که در قلب تشکیلات یک سازمان قرار داشته و وظیفه خطیر و سنگین مراقبت و سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود برعهده دارد .

اداره حراست به منظور حفظ اصول و تعمیق ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایجاد نظم و انسجام در ایجاد نظام تشکیلاتی سازمانی فعال، تا ضمن ارائه پیشنهاد و راهکارهای مناسب هرگونه انحراف و تخطی را در امور اجرایی کشف نماید و در سریع ترین زمان به اطلاع مسئولین و مراجع ذیصلاح ارسال دارد.

 

با حراست بیشتر آشنا شوید

دستگاه حراست براساس ماده واحده قانون مصوب 12/02/1368 مجمع تشخیص مصلحت نظام با اهداف و تشکیلات سازمانی خاص به عنوان یک مجموعه اجرائی و نظارتی از مصادیق بارز و حیطه شمول اصول و قواعد مذکور بوده و به لحاظ ویژگی ها، وظایف و جایگاه سازمانی، به عنوان یکی از زیر مجموعه های تشکیلاتی، مستقیماً یا به صورت غیر مستقیم و نامحسوس وظایف خطیری در ارتباط با سالم سازی محیط کار و کنترل کیفی و کمی کارکنان، بررسی و احراز تخلفات اداری مالی، حفاظت از تأسیسات و اماکن، اسناد و مدارک را عهده دار می باشد. بنابراین سیاست و روش حراستی اجمالاً مبتنی برموارد ذیل خواهد بود: 

1. اهتمام و پاسداری از دین مبین اسلام و دستاوردهای انقلاب، تبلیغ تفکرات بسیجی، بذل مساعی و تلاش در جهت حفظ مصالح نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان اساسی ترین وظیفه دستگاه حراست.

2. ممانعت و اعتراض از اعمال و تعصبات خشک و بی مورد و روشهای تنگ نظرانه و متحجرانه و هرگونه انحصار طلبی در انجام وظایف سازمانی واحد.

3. مجاهدت در شناساندن دستگاه حراست به عنوان محرم ترین مأمن برای عموم (مسئولین، مدیران و کارکنان و ارباب رجوع) به منظور انعکاس نقطه نظرات و تخلفات و درخواست های مشروع آنان و تلاش در رسیدگی و اقدامات لازم مطابق ضوابط برای اجابت درخواستهای منطقی و قانونی مشارالیهم.

4. شناسائی نقاط ضعف و قوت مجموعه به منظور تمهید و ارائه راه کارها و خط مشی های مناسب در جهت رفع نارسائی ها و مشکلات موجود به مدیر دستگاه

5. رعایت کامل و دقیق شرح وظایف و دستورالعملهای اجرائی و بهره برداری کامل از تجارب مکتسب.

6. همکاری تنگاتنگ و صمیمانه با مقامات و دیگران در تحقق اهداف سازمانی و اهتمام و تلاش در القاء و تبین جایگاه حراست به عنوان مشاورین امین و نستوه به مدیران و بذل مساعی مشترک در تبادر و تحقق این ایده که : مدیران و مسئولین حراست برای همدیگر می باشند نه در مقابل و رو در روی هم.

7. شناساندن دستگاه حراست و بذل توجه وافر در اینکه اقدامات حراست در تمام موارد مستدل و مستند و متکی به اسناد و مدارک قابل استناد می باشند و از توجه و اقدام به گزارشات غیر مستند و غیر موجه جداً پرهیز و اجتناب خواهد شد.

8. توجه و اهتمام مستمر و کامل در جهت سالم سازی محیط کاری و اداری سازمان و جلوگیری از بروز جو تشنج و تهدید و ارعاب وحشت برای جلوگیری از تقلیل بازده و اعتماد کاری کارکنان ، اعتماد کامل متقابل و حسن ظن به یکدیگر.

9. اهتمام و به کارگیری امر به معروف و نهی از منکر در مسائل مبتلا به و در همه امور.

 

منشور اخلاقی و سازمانی حراست :

1. عمل به احکام و موازین دین مبین اسلام.

2. رعایت قوانین و مقررات و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری ، قانون گرائی و تعمیم آن در سازمان.

3. تلاش در تأمین امنیت شغلی مدیران و کارکنان.

4. رعایت اصل احترام و تکریم ارباب رجوع.

5. رعایت حریم خصوصی افراد و تلاش در جهت حفظ آبرو و اسرار کارکنان.

6. تلاش در جهت استقرار شایسته سالاری با تکیه بر شناسائی و معرفی کارکنان متعهد و متخصص.

7. تعامل و همکاری با مدیران جهت تحقق اهداف سازمانی.

8. تلاش مجدانه در شناسائی و پیشگیری از آسیب های سازمان.

9. شناسائی متخلفان و قانون گریزان و برخورد متناسب و قانونی با آنان.

10. بهره مندی از نگرشی کلان و برنامه ریزی متناسب با فن آوری های روز.

11. توجه لازم به سه اصل : دقت ، صحت و سرعت در بررسی گزارشهای رسیده و اطلاع رسانی به موقع.

12. اهتمام به تحقق بخشیدن سه شعار اساسی : حراست اثرگذار، تصمیم ساز و پاسخگو.

 

حراست پشتوانه ای محکم برای سلامت جامعه اداری :

وظیفه اصلی حراست ، مواظبت از سلامت سازمان است ؛ چرا که هر سازمانی جهت نیل به اهداف خود به سلامت درونی و بیرونی نیاز دارد . از آنجا که سلامت هر سازمان همواره در معرض آلودگی ها و تهدید های درونی و نفوذی است ، برای حفظ سلامت و پیشگیری از آلودگی ها نیازمند سیستمی هستیم که با دقت زیاد اولاً : از نفوذ آفت ها به داخل سیستم جلوگیری کند؛ ثانیاً : با تشخیص و شناخت آفت های درونی ، زمینه های علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد.

بنابراین حضور حراست در عرصه فرآیندهای سازمانی ، همواره در جهت دستیابی به دو هدف عمده زیر است :

1. هدف کلان و راهبردی : حفظ و ارتقای توان حفاظتی و امنیتی سازمان به منظورپیش برد اهداف سازمان .

2. اهداف عملیاتی : همراهی و مساعدت مدیران با ارائه مشورت های موثر  و اطلاع رسانی به موقع ، اعمال نظارت ها و انجام اقدام های موثر جهت حفاظت همه جانبه از ایمنی و سلامت منابع سازمان .

 

نقش حراست در پیش گیری از وقوع تخلف ها:  

سه نقش اساسی حراست به منظور پیشگیری از وقوع تخلف‌ها در سازمان به شرح زیر می باشد :  

اول : نقش هشدار دهنده یا پیشگیری کننده .

دوم : نقش اصلاح کننده یا درمان کننده .

سوم : نقش جداکننده از سیستم .

این وظیفه خطیر حراست از جهاتی شبیه به نهادهای بهداشتی درمانی است چنانچه این نهاد در ابتدا سعی بر آن دارد که ابتدا از هر آلودگی و بیماری پیشگیری نماید و در مرحله بعد اگر احتمالاً کسی آلوده شد او را درمان نماید و در نهایت اگر دو روش قبلی موثر واقع نشد او را همچون یک عضو مرده و فاسد شده بدن از سیستم  جدا کرده و دور بیاندازد ، چنین نقشی را حراست در سازمان ایفاد می کند . حراست در هر سازمان با پیش بینی نوع تخلف ها و جرایمی که ممکن است در آن سازمان به وقوع بپیوندد سعی می کند به انحاء مختلف ، چشم و گوش کارکنان آن سازمان را به روی دام ها و کمین های سر راه گشوده و آنها را هوشیار و آگاه سازد .

با این کارها اولاً : جلوی خسارت های احتمالی که مسلّماً هزینه های سنگینی برای سیستم در برخواهد داشت، گرفته می شود.

ثانیاً : به این وسیله جلوی انتشار تخلف ها و انحراف ها در بین کارکنان گرفته می شود .

 

وظایف حراست به طور خلاصه :

  1. -     منطقه و محدوده خود را دانسته و مراقبت دائمی نماید.
  2. -     هر پست را مهمترین پست دانسته و همواره برای روبرو شدن با موارد ناگهانی و حوادث آماده باشد.
  3. -      موانع و حصارهای محدوده خود را همه روزه کنترل نماید.
  4. -     وسایل نقلیه را در هنگام ورود و خروج به محدوده کنترل نماید.
  5. -      کنترل دقیق افراد در رفت و آمدهای ساعت اداری و به ویژه بعد از ساعت اداری را انجام دهد.
  6. -     دربها و پنجره ها، حفاظها، قفلها، قفلهای سوئیچی و آویزی، اتاقها، راهروها، پیرامون ساختمان ها، راههای نفوذی و حساس، زوایای بی روح و نقاط کور در هنگام تحویل گرفتن پست و گشت زنی به خصوص در هنگام شب را کنترل نماید.
  7. -     تمام دربهای ورودی و پنجره های ساختمان را هنگامیکه برای گشت زنی از ساختمان خارج می شود قفل کند.
  8. -     پس از اتمام ساعات نگهبانی گزارش خود را بنویسد.
  9. -     مواردی که نگهبان بعدی باید از آن مطلع باشد بگوید و ...  

 

وظایف مسئول حراست مرکز برای رسیدن به اهداف:

1. اطلاع رسانی به موقع از وضعیت سیستم به مراجع ذی صلاح .

2. حفاظت از اماکن ، تأسیسات و تجهیزات اداره. (حفاظت فیزیکی)

3. حفاظت از اخبار، اسناد و مدارک طبقه بندی شده. (حفاظت اسناد)

4. حفاظت همه جانبه از پرسنل سازمان. (حفاظت پرسنلی)

5. حفاظت از IT  اداره. (حفاظت فناوری اطلاعات)

6. انجام مأموریت های محوله.

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: